قرآن کریم، انواع غذاها را که برای جسم و روح انسان مفید بوده و ذائقهی او را نیز ارضاء کرده حلال شمرده است، و از طرفی انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی میکند.
ممنوعیت از غذاهای غیربهداشتی و تنفرآمیز یکی از خدمات دین الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در بوجود آوردن بیماریها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسانها میباشد.
یکی از حیوانهایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک میباشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است:
{إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ…} ؛
خدا، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که به هنگام سربریدن نام غیرخدا بران بانگ زده شده حرام کرده است.
که مضمون این آیه، در چهار سورهی قرآن آمده است و علت تاکید قرآن بر این مطلب، همان اهمیت موضوع و خطرات جسمی و روحی مصرف گوشت خوک و نیز آلودگی جامعهی بشری به آن است به طوری که هنوز در برخی کشورهای جهان به ویژه اروپا و آمریکا گوشت خوک جزء غذاهای رسمی آنها قرار دارد.
حال می خواهم به حکمت حرام شمردن گوشت خوک بپردازیم :
برخی صاحب نظران در مورد حرمت گوشت خوک به برخی از حکمتهای قرآن اشاره کردهاند که بعضی از آن موارد را در اینجا میآوریم و برای آگاهی بیشتر از این موضوع منابعی را جهت مطالعه معرفی میکنیم:
در مورد فلسفهی حرمت گوشت خوک از دو جهت میتوان سخن گفت:
الف) تأثیرات روحی و روانی گوشت خوک:
خوک حتی نزد اروپائیان که از گوشت آن میخورند سمبل بیغیرتی است وحیوانی کثیف است. خوک در امور جنسی فوق العاده بیتفاوت و لا أبالی است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات که از نظر علمی ثابت شده است، تاثیراین غذا در خصوص لاأبالی گری در مسائل جنسی مشهود است.
یکی از نویسندگان مینویسد: خوک غیرت ناموسی ندارد و جفت خود را درمعرض خوکهای نر دیگر قرار میدهد و حتی از این کار لذت هم میبرد، که این صفات در گوشتش هم تاثیراتی دارد از این جهت اشخاصی که از آن تغذیه میکند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا میکنند.
ب) ضررهای بهداشتی و بیماریهایی که توسط خوک به انسان منتقل میشود: برخی بیماریها هستند که از جمله عوامل ابتلای به آنها گوشت خوک است و استفاده از گوشت خوک در ایجاد آنها موثر است:
۱) اسهال خونی؛
۲) یرقان عفونی؛
۳) انتامیب هیستولتیک، که انسان را به اسهال آمیبی مبتلا مینماید؛
۴) بیماری شبه باد سرخ که در انسان به صورت لکههای سرخ و دردناک توأم با سوزش شدید روی دستها ظاهر میشود؛
تصلب مشرایین ـ دردهای مفصلی و مسمومیتها و علت آن میزان زیاد چربی و اسیداوریک موجود در گوشت خوک میباشد
۵) خوک از خوردن چیزهای پلید حتی مدفوع خودش باکی ندارد لذا معدهاش لانة اقسام میکروبهاست که به گوشت و خون و شیرش هم سرایت میکند.
اما برخی بیماریها تنها علت آن، خوردن گوشت خوک است از جمله:
۱) »کرم کدوی خوک» که درعضلات و مغز خوک یافت میشود که انسان را دچارنارسائیهایی در دستگاه گوارش میکند.
۲) »تری شینوز» این نیز کرم دیگری است که باعث خراشیدن و التهاب جداره امعاء و پیدایش جوشها و دملهای پراکنده در تمام بدن و درد شدید عضلانی و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا و … میشود که تا به حال درمانی برایش پیدا نشده است
۳) استفاده از گوشت خوک، به علت ثقیل الهضم بودن معده را به زحمت میاندازد.
ناگفته نماند که در کشورهای اسلامی در اثر مبارزهی جدی اسلام، گوشت این حیوان مصرف نمیشود و لذا پیامدهای آن نیز کمتر به چشم میآید، اما در کشورهای غربی اروپا، آمریکا این ممنوعیت اعمال نمیشود ولی با این حال بسیاری از مردم از مصرف آن دوری میگزینند؛ حتی در برخی از کشورها مثل برخی قسمتهای روسیه در اثر شیوع بیماریهای مربوط به
گوشت خوک (کرم ترکین یا ترشین) مصرف گوشت آن را ممنوع اعلام کردهاند و همچنین بیماری کرم کدوی خوک به صورت گسترده در جهان منتشر شده و در کشورهای اسلامی که گوشت خوک مصرف نمیکنند به ندرت دیده میشود.
● نتیجه
حکمت تحریم گوشت خوک را میتوان پیشگیری از زیان مترتب بر گوشت خوک شمرد ولی این ضررهای بهداشتی و اخلاقی فقط میتواند به عنوان فلسفه و حکمت این حکم مطرح شود ـ نه علت انحصاری آن ـ و هنوز باید منتظر کشفیات جدید علمی در این باره باشیم.پس حرامها و حلالهای خداوند دارای مصلحتها و حکمتهایی است که با پیشرفت علوم بدانها بیشتر پی میبریم. به عبارت دیگر قرآن به برخی نکات اشاره میکند که علوم پزشکی و عقل آدمیان درصدر اسلم آنها را کشف نکرده بود که نمونهی آن همین تحریم گوشت خوک است که برخی از مضرات و حکمتهای آن اشاره شد.
منابع جهت مطالعه بیشتر:
- تفاسیر قرآن ذیل آیههای یاد شده از جمله نمونه، ج ۱، ص ۵۸۶.
- پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی.
- طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز.
- اسلام پزشک بیدارو، احمد امین شیرازی.
- آموزههای تندرستی در قرآن، حسن رضا رضایی.
- بقره / ۱۷۳، مائده / ۳، انعام / ۱۴۵، نحل / ۱۱۵.
- تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۸۶.
فلسفة احکام، احمد اهتمام، ص ۱۶۲، به نقل از پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضاییاصفهانی، ص ۳۲۱، ج ۲.
- طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر قرقوز، ص ۱۴۶ ـ ۱۴۷.
- فلسفة احکام، ص ۱۶۱ ـ ۱۶۲.