پدر من و شما پيكان داشته، شايد امروز هم داشته باشد. پيكان در كودكي و نوجواني خيلي از ماها كه اكنون بهميانسالي رسيدهايم، نقش تعيينكنندهاي داشته است. برادران و خواهران ما، روزهاي جواني خود را با پيكان گذرانيدهاند و شايد روزي در حسرت داشتن يكي از آنها تقلاي زيادي كردهاند.
خاطرهها را كه در ذهنتان مرور ميكنيد لااقل چند سفر شيرين را با پيكان به ياد ميآوريد. روزهاي كودكي نسلي كه امروز شايد سيوپنج، چهل ساله باشد با «نوستالژي پيكان» عجين شده است. لذا شايد هيچ به نظر برسد كه پيكان را فراتر از يك خودرو بدانيم. چرا كه علاوه بر كاركردهاي رايج يك خودرو كه در زمان خود الگويي مناسب از هر نظر براي قشر متوسط بود، خود سر منشأ اثرات اجتماعي و فرهنگي بوده كه تا به امروز ادامه دارد؛ اثراتي كه در تاروپود خانوادههاي ايراني تنيده و جزئي جدا نشدني از فرهنگ عاميانه ايراني به شمار ميآيد. «پيكانبازها» نمونه روشني از اين تاثير است كه با وجود گذشت بيش از هفت سال از تعطيلي خط توليد پيكان، هنوز حضورشان در كوچه و خيابانها پايان نيافته است.
اين چنين است كه بايد انتظار داشت تاثير پيكان بر فرهنگ عامه ايراني همچنان تا سالها ادامه داشته باشد؛ تاثيري كه تقريبا در هيچ خودروي ديگري سراغ نداريم و احتمالا نخواهيم داشت.
نوستالژي پيكان
و اكنون هفت سال است كه توليد پيكان متوقف شده است! اما توقف توليد آن باعث فراموش شدن خاطره و تاثير آن از ذهن ايرانيان نشده است. پيش و پس از انقلاب خودروهاي متعددي يا توليد يا وارد كشور شده، اما هيچ يك به اندازه پيكان موثر نبوده است.
سقف چرمي جمع شو. اين پيكان ايراني نيست
رالي پيكان ها در روزهاي نه چندان دور
دو درب با سقفي كوتاه به سبك اسپرت ها
هانتر فرمان راست با آينه هايي بي نظير
پيكان استيشن شش درب
كاتالوگ مدل جوانان
كاتالوگ مدل تاكسي
كاتالوگ مدل دولوكس
نمايي از پاركينگ ايران ناسيونال
پيكان وانت هنوز توليد مي شود
برادران خيامي (پدر صنعت اتومبيل در ايران) در محوطه كارخانه
خيامي و ايران ناسيونال
كارخانجات ايران ناسيونال يا گروه صنعتي فعلي ايرانخودرو در دوازدهم مهر 1341 توسط برادران خيامي (احمد، محمود و حسن) با سرمايهاي حدود ده ميليون تومان در خيابان اكباتان تهران تاسيس شد. اين شركت حدود يكسال بعد با توليد اتوبوس كار خود را آغاز كرد. كمي بعد خياميها به صرافت توليد خودرويي براي قشر متوسط افتادند و به اين منظور توليد پراكنده خودروهايي چون فورد، پژو، فيات و فولكس در دستور كار قرار گرفت.
در نهايت پنج سال بعد ايران ناسيونال با انعقاد قراردادي با گروه صنعتي روتس كه مالك كارخانه تالبوت انگلستان بود، خودروي پيكان را به صورت مونتاژي وارد ايران كرد و توليد اين خودرو در ارديبهشت 1346 در ايران با ظرفيت سالانه 60 هزار دستگاه آغاز و بتدريج به 120 هزار دستگاه افزايش يافت.
مدلي انگليسي غرق شده در اعماق دريا
وقتي در مسابقات شتاب (Drag) شركت مي كرد
سفر با مدل استيشن و يك كاروان
مي گفتند قرار است اين مدل جانشين پيكان شود
تبليغ ايران خودرو براي فرنگي ها
نسخه وانت در نمايشگاه خارجي
محموله اي غير مونتاژي كه تازه وارد ايران شده بود
پيكان با پلاك عبور موقت!
كنار يك سوناتا در استراليا
مدلي مخصوص مسابقه رالي
روي پيست قيامت مي كرد
داخل يك پيكان فرمان راست مسابقه اي را ديده بوديد؟
وقتي اين خودرو را كرايسلر آمريكا توليد مي كرد
يك مدل با رنگ منحصر به فرد مخصوص حراج
روي جلد نشريه معتبر وات كار؟ متعلق به سال 1973
استيشن سفيد برفي