نسل پنجم نیسان ماکسیما را در داخل کشور همه می شناسند؛ این محصول پس از انقلاب اسلامی ایران نخستین خودرویی بود که برای اقشار ثروتمند جامعه تولید شد و توانست پیش از آغاز واردات خودرو به کشور، لقب «ماکسیما سوار» را به بخشی از هویت جامعه متمول آن زمان مبدل سازد. آغاز داستان مونتاژ و عرضه نسل پنجم نیسان ماکسیما در ایران به سال 1381 بازمی گردد. به سال هایی که می شد با قیمت یک دستگاه ماکسیمای صفر یک دفتر اداری در مناطق متوسط پایتخت خریداری کرد!
این خودرو که این روزها نمونه های صفر کیلومترش به سختی در بازار داخلی یافت می شود به تازگی وظیفه سنگین جابه جایی مهمانان و شرکت کنندگان در شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها که در تهران برگزار شد را بر عهده داشت. نکته تامل برانگیز ماجرا اینجاست که با آنکه بسیاری از کشورهای حاضر در این اجلاس صنعت خودروسازی قدرتمندی نداشته و جاده های شان از محصولات روز دنیا خالی است، اما انتخاب خودرویی متعلق به یک دهه پیش برای بخش تشریفات چنین اجلاس مهمی در تاریخ کشورمان شايد چندان مناسب به نظر نرسد اما اندکی آن سوتر نسل هفتم نیسان ماکسیما با چهره ای دگرگون شده و قوای محرکه قدرتمندتر، آماده نبرد با بزرگان سگمنت سدان های نیمه لوکس است.
نقد طراحی
نسل هفتم نیسان ماکسیما نخستین بار در نمایشگاه خودرو نیویورک به نمایش در آمد. با بررسی دقیق پیکره و ظاهر این خودرو، دست نخورده ماندن ابعاد و تغییرات جزئی فواصل محور ها نسبت به نسل پیشین ماکسیما نخستین چیزی است که توجه ناظر را به خود جلب می کند. عدم تغییر ابعاد درهای خودرو، کاهش تنها 5 سانتی متری فاصله محورها و افزایش چهار سانتی متری پهنای خودرو همه و همه نشان از فلسفه دقیق مهندسی با نگاهی به موفقیت های نسل پیشین ماکسیما در پشت پرده این پیکره تنومند ماکسیما دارد.
با اینکه فرم چراغ های جلو که طراحان نیسان این سبک را Liquid Motion (حرکت سیال) نامیده اند از لحاظ هندسی شبیه به چراغ های نسل جدید نیسان سری Z هست اما طراحان نیسان با تغییرات گرافیکی و البته تغییرات در ابعاد چراغ ها به تنومند جلوه دادن نمای جلوی ماکسیما کمک شایانی کرده اند اما نمای عقب ماکسیما را به دور از هرگونه شلوغ کاری خواهید یافت.
با اینکه تناسب چراغ های جلو با فرم چراغ های عقب از نمای جانبی کاملا مشخص است، اما نمای عقب ماکسیما را اصطلاحا کمی میانسال پسند خواهید یافت. با این حال چراغ های طیفی LED عقب (که هرکدام متشکل از 12 LED است) در کنار در صندوق عقب متورم و اگزوزهای دوگانه این خودرو توانسته است جلوه ای از یک خودروي اسپورت را هرچند در مقیاس کوچک به نمایش بگذارد. ضمن اینکه نحوه چیدمان طیف LED و طراحی گرافیکی چراغ های عقب در شب نیز واقعا خیره کننده است.
داخل کابین
همانگونه که گفته شد در ارائه این نسل از نیسان ماکسیما توجه ویژه ای به کیفیت شده است. اما ببینیم که در داخل کابین اوضاع به چه منوال است؟ شاید اگر شما را روی صندلی ماکسیما قرار دهند و لوگوی برند نیسان را که در مرکز غربیلک فرمان قرار دارد، بپوشانند فارغ از تفاوت های زبان طراحی «لکسوس» با نیسان شما برای لحظه ای فکر کنید که در داخل خودرو لکسوس LS نشسته اید. با اینکه کنسول میانی و طراحی کلیه ادوات شباهت غیرقابل انکاری به نسل دوم نیسان مورانو دارد و شاید از این نظر مجذوب این خودرو نشوید اما بدون شک کیفیت برتر چرم به کار رفته شده و سایر قطعات دکوراتیو داخلی تحسین برانگیز خواهد بود.
اما در کنار امکانات و تجهیزات پرشمار این خودرو که به همراه ارگونومی بسیار عالی، نسبت به پول پرداختی در برطرف کردن انتظارات خریدار از یک خودرو لوکس سنگ تمام می گذارد، از دو موضوع نمی توان به راحتی گذشت؛ نخست طراحی مدرن نشان دهنده های خودرو با حال و هوای اسپورت و دیگری فرم غربیلک فرمان که اگر فراموش کرده باشید در داخل چه اتومبیلی نشسته اید با دیدن این فرمان گمان خواهید برد که پشت فرمان یک کوپه دونفره نشسته اید نه یک سدان نیمه لوکس!
آقای خوش پوش روی جاده
کمپانی نیسان که در چند سال اخیر به وضوح نشان داده است علاقه ای ندارد محصولات خود را در رنج گسترده ای از پیشرانه ها و جعبه دنده های گوناگون عرضه نماید، نسل هفتم ماکسیما را نیز تنها با یک پیشرانه 3/5 لیتری و در دو گونه S 3.5 و 3.5V با دو پکیج Sport و Premium به مشتریان خود عرضه می کند. پس از روشن کردن موتور 3/5 لیتری ماکسیما طنین پرخروش پیشرانه بیش از انتظار و به راحتی به گوش می رسد که این امر می تواند حاکی از یک رویداد باشد؛ مراسم استقبال یک نیسان وحشی و نا آرام از راننده اش.
با اینکه موقعیت قرار گرفتن روی صندلی و صدای خروجی از مجموعه اگزوز های این خودرو حس و حال اتومبیل های اسپورت آلمانی را ندارد اما طنین گوش نواز اگزوزها کاملا متفاوت از آن چیزی است که در دیگر خودروهای همکلاس این خودرو همچون تویوتا آوالون شنیده می شود. در کنار همه این ها، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان (که البته به صورت سفارشی و آپشن جداگانه قابل عرضه است) را هم به ماجرا اضافه کنید تا به راحتی متوجه شوید که نسل هفتم نیسان ماکسیما نه برای پدر و نه برای پسر بلکه برای استفاده همزمان پدر و پسر ساخته شده است!
پس از قرار دادن جعبه دنده CVT Xtronic ماکسیما در حالت D و آغاز حرکت با ماکسیما شتاب گیری اولیه این خودرو 1635 کیلوگرمی را در خور تحسین خواهید یافت و با صدای جذاب و گیرا در عرض تنها 6/6 ثانیه سرعت از مرز یکصد کیلومتر بر ساعت فراتر می رود. پایداری و تعادل این خودرو نه تنها در مسیرهای مستقیم روزانه قابل تقدیر است بلکه در پیچ های تند نیز ماکسیمای جدید سربلند خواهد بود. البته طراحی انحصاری شاسی این خودرو نیز مزید بر علتی است که ماکسیما را در زمینه هندلینگ و توانایی های حرکتی یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود بیابید ولی با این حال به اذعان بسیاری از نشریات تخصصی معتبر، بهتر می بود مهندسان نیسان برای بهره وری حداکثری از توان پیشرانه جعبه دنده دیگری را با ضریب خطای کمتر و حداقل تاخیر در تعویض دنده طراحی و تولید می کردند.
هم اکنون نسل هفتم نیسان ماکسیما با تجهیزات استانداردی همچون رینگ های 18 اینچی آلیاژی، سامانه کنترل دینامیکی خودرو، ترمزهای ABS، سامانه تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمک ترمز الکترونیکی، شیشه های UV، شش عدد ایربگ که به صورت جلو داشبورد و جانبی تعبیه شده اند، ماساژور صندلی های جلو، دوربین دید عقب، سیستم صوتی حرفه ای Bose با هشت بلندگو و سامانه استفاده از تلفن همراه به همراه جهت یاب ماهواره ای هوشمند و صفحه نمایش لمسی با قیمتی مابین 31 تا 35 هزار دلار در بازارهای جهانی عرضه می گردد.