کمپانی Hon Hai که مقرش در تایوان است و کارخانههایی را در سرتاسر چین دارد، اغلب با نام Foxconn شناخته میشود که برند تجاری آن است. خطوط تولید فاکسکان بسیاری از محصولات اپل از جمله آیفون جدید را اسمبل میکنند.
بعد از بروز مشکل خراشیدگی آسان بدنه آیفون 5 و همینطور معیوب بودن برخی از آیفونهای جدیدی که به دست مشتریان میرسید، نام فاکسکان بیش از پیش بر سر زبانها افتاد و اپل هم در خفا این کمپانی را در فشار قرار داد تا لااقل کنترل کیفی آیفون 5 را بالا ببرد.
اینک یکی از مسئولین فاکسکان به وال استریت ژورنال میگوید که «آیفون 5 سختترین دستگاهی است که فاکسکان تا کنون اسمبل کرده.» او که خواسته نامش برده نشود میافزاید: «ساختن یک طراحی باریک و سبک خیلی پیچیده است. زمان میبرد تا بیاموزیم که چطور این دستگاه جدید را باید ساخت. با تمرین عالی میشویم. تولید ما روز به روز پیشرفت خواهد کرد.» اما این مدیر دقیقاً نگفته که چرا تمرینها قبل از شروع تولید انبوه انجام نشده!
او میگوید که Hon Hai گامهایی را برای بهبود تولید برداشته و منظورش مشخصاً خراشهای روی برخی از آیفونهایی است که به دست مشتریان رسیده. فاکسکان به تازگی فرآیند کنترل کیفی جدیدی را برای کاهش احتمال صدمه دیدگی آیفون 5 پیاده کرده ولی او میگوید که مواد به کار رفته در لعابدهی بدنه دستگاه است که آن را مستعد خراشیدگی آسان کرده.
بنابراین به نظر میرسد مشکل خراش برداشتن آسان آیفون 5 شاید تا سال آینده و معرفی آیفون 5S با جنس بدنه متفاوت حل نشده باقی بماند زیرا نحوه تولید چندان ربطی به بروز این مشکل ندارد و جنس بدنه و صد البته تکنولوژی آنودیزاسیون اساساً مناسب دستگاهی که مدام در جیب و کیف قرار میگیرد نیست.
به نظر میرسد اپل با تکیه بر بازخورد مثبتی که از استفاده از آلومینیوم در تولید محصولاتی نظیر آیمک، انواع مک بوک ها، و آیپد گرفته بود دست به انتخابی مشابه برای جنس بدنه آیفون 5 زد. اما پر واضح است که آن دستگاهها کمتر در معرض شرایطی که یک تلفن هوشمند در آن قرار میگیرد هستند بنابراین استفاده از این متریال برای تلفن هوشمندی که کاربرانش معمولاً خیلی از آن استفاده میکنند، از اساس اشتباه بوده.
پرسشی که به وجود میآید این است که آیا اپل در تستهای قبل از تولید انبوه که توسط کارکنان شرکت و به منظور مشخص شدن ایرادات احتمالی دستگاه در استفاده پیوسته انجام میگیرد، متوجه این موضوع نشده؟ البته این سابقه دارد، ماجرای آنتن گیت.