پاسخ عجیب گوگل به انتقادهای دستکاری نتایج جستجو؟!
گویا این ایام روزهای سختی برای گوگل است. عدهای از آن تعبیر به زیر آتش بودن میکنند.
گوگل در پاسخ به انتقادهای دستکاری نتایج جستجو تنها به این جمله اکتفا کرد که " ما را دوست ندارید؟ برید از Bing استفاده کنید ".
گویا این ایام روزهای سختی برای گوگل است . عدهای از آن تعبیر به زیر آتش بودن میکنند؛ چون این شرکت مورد هجوم انتفادهایی زیادی قرار گرفته است و دلیل آن هم احتمال دستکاری نتایج جستجو به نفع تبلیغات پولی است.
اما به نظر نمیرسد که گوگل نگران این انتقادهای فراوان باشد. در گذشته این شرکت پذیرش هر گونه تبلیغاتی را که در نتایج جستجو تاثیرگذار باشد را رد میکرد؛ اما حالا "آمیت سینگال"، معاون ارشد مهندسی گوگل گفت: افرادی که گوگل را دوست ندارد، میتواند از بینگ استفاده کنند.
این مساله از دیر باز مورد توجه و زبانزد بوده است؛ اما هنگامی جدی شد که جفری کاتز، مدیر عامل شرکت Nextag، با استدلال، گوگل را متهم به دستکاری ناعادلانه نتایج جستجو در وال استریت ژورنال کرد.
او حتی تا آنجا پیش رفت که تماسهای متعددی با گوگل درباره انحصارش گرفت. کاتز میگوید : گوگل از یک سایت جستجو واقعی به یک سایت تجاری نقل مکان کرده است.
وی اعلام کرد که فهم این مساله به آسانی قابل درک است و ترافیک دادههای " Nextag "،- که آن را در سال گذشته تحویل به کمیته قضایی مجلس سنا داده، - وقتی که گوگل آن را به الگوریتم خود تغییر میدهد قابل مشاهده است.
به نظر میرسد با توجه به جدی شدن انتقادت، گوگل را به فکر تغییرات هر چند جزئی انداخته باشد . تغییراتی که در نتایج جستجو قابل مشاهده است. به هر حال گوگل هم اکنون بهترین، محبوبترین و پرطرفدارترین موتور جستجوی جهان است . اولین گزینه جستجو کاربران اینترنتی این سایت است. رقیب جدی برای گوگل وجود ندارد و این شرکت احساس خطری در این زمینه نمیکند و هر اقدامی میتواند انجام دهد.
جدیدترین و جالبترین اقدام گوگل پاسخی است که از یک مقام این شرکت شنیده شده است که "اگر کاربران ما را دوست ندارند، میتوانند بینگ ، یاهو ، DuckDuckGo یا حتی Google Minus Google را امتحان کنند."
کسی فکری نمیکرد که زمانی گوگل این گونه در مقابل کاربرانش بایستد و این گونه جواب آنان را بدهد. گوگل همیشه اعلام میکرد که هدفش جلب رضایت کاربران و افزایش آنهاست؛ اما حال به نظر میرسد رویکرد متفاوتی را برگزیده است.
به نوشته سافت گذر، کاتز ابراز امیدواری کرد که نتایج جستجو به حالت اولیه و صادقانه خود برگردد؛ زیرا این شرکت تنها تا نیمه دوم جولای فرصت دارد تا به کمیسیون اتحادیه اروپا در این زمینه پاسخ دهد.