ایران ایر چه بود؟اون زمانا عربها با شتر اونور اینور میرفتن نه اینکه دور زمینهای مسابقات مهم جهانی تبلیغ هواپیمائیاشون باشه یا ترکیه خرابه بود الان تبلیغ اول شبکه های اروپائی هست به خونید تا ته ضرر نمیکنید.در سال ۱۹۷۰ مدیرعامل هما به دلیل موفقیت چشمگیرش در اداره و کنترل ایران ایر، به ریاست سازمان بینالمللی شرکتهای هوانوردی موسوم به یاتا (IATA) برگزیده شد.
در سالهای پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته میشد و در عین حال یکی از ایمنترین، مدرنترین، و پردرآمدترین شرکتهای هواپیمایی دنیا نیز به شمار میرفت در سال ۱۹۷۶ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمنترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت.
پرواز نیویورک – تهران بلندترین پرواز مسافری جهان در زمان خود.هنگامی که اولین پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال ۱۹۷۶ (سه سال قبل از انقلاب) از فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران به سوی نیویورک به پرواز در آمد افتخاری تاریخی نیز بنام شرکت هواپیمایی ملی ایران به ثبت رسید. این پرواز بلندترین پرواز غیر تجاری بدون توقف در دنیا بود که تا آن زمان انجام میشد و خیلی زود تبدیل به سمبلی از عزم و بلندپروازیهایی ملتی شد که با امید به آینده در قلبهای جوانانش، با چنان سرعتی بی همتا به پیش میتاخت که حسادت همه ملل منطقه را بر میانگیخت.
در واقع ایده ساخت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس پی به خاطر پرواز تهران- نیویورک ایران ایر مطرح شد که در زمان شروع (سال ۱۹۷۶) بلندترین پرواز غیر تجاری در دنیا به حساب میآمد.
پس از آن اولین سفارش بوینگ ۷۴۷-۱۰۰ بی در ماه ژوئن سال ۱۹۷۸ از سوی شرکت هواپیمایی ایران ایر تسلیم شرکت هواپیماسازی بوئینگ گردید و در ماه اوت سال ۱۹۷۹ اولین هواپیمای بوینگ ۷۴۷-۱۰۰ بی برای ایران ایر ساخته شد (منبع: اطلاعات شرکت بوئینگ / دانشنامه ویکیپدیا).
شرکت هواپیمایی ایران ایر، در ایرانی که دست دوستیاش به سوی همه ملل جهان دراز بود، در مدت زمان کوتاهی موفق شد تا به عنوان یک شرکت هواپیمایی مدرن، امن و بلند پرواز به چنان پرستیژ و موقعیت بینالمللی برجسته ای دست یابد که حتی تصور آن برای مقامات حمل و نقل هوایی کشورهای عربی حاشیه خلیجه فارس نیز دور از ذهن بود.
الیزابت تیلور هنرپیشه برجسته در اولین پرواز مستقیم ایران ایر مابین ایران و آمریکا. ایستاده در کنار خانم تیلور اردشیر زاهدی سفیر شاهنشاهی ایران در واشنگتن، دو میهماندار ایران ایر در لباسهای سنتی ایران و منوچهر گودرزی سرکنسول ایران در نیویورک. برنامه همچنین بر این بود که با وارد کردن هواپیماهای از نوع «کنکورد» به ناوگان پروازی ایران ایر مدت زمان پرواز از تهران به شهرهای مهم و دوردست جهان کمترین آن در تمامی منطقه خاورمیانه باشد و سپس با آغاز بهره برداری از فرودگاه بینالمللی آریامهر تهران این فرودگاه تبدیل به بی رقیبترین فرودگاه ترانزیت نه تنها منطقه بلکه در کل قاره آسیا گردد.
در فیلم تبلیغاتی متعلق به شرکت ایران ایر که به زبان انگلیسی از شبکه های تلویزیونی کشور آمریکا در دهه ۷۰ میلادی پخش میشد گزارشگر و مسافری میگوید: ... در نیویورک سوار هواپیمای بویینگ ۷۴۷ شدم و دقیقاً یازده ساعت و پانزده دقیقه بعد در پایتخت زیبا و هیجان انگیز ایران، تهران فرود آمدم. در ضمن ایرانایر، یک مایل فراتر از هواپیماهای دیگر در هوا پرواز میکند. پرواز بسیار راحت و آرام بود. غذای عالی پارسی خوردم، و از میهمان نوازی خوب پارسیان لذت بردم. حالا آمادهام که به سیاحت تهران و دیگر دیدنیهای سرزمین هزار و یک شب بروم ...